کارکرد کوپلینگ
1. انتقال قدرت
دلیل اصلی استفاده از کوپلینگ اتصال شفت درایو به شافت محرک است.
ساخت دستگاه متصل به شافت یک تکه، به جای استفاده از کوپلینگ دشوار است. از نظر هزینه و دقت مشکلاتی را ایجاد میکند، همچنین حمل و نقل و مونتاژ نیز بسیار دشوار است. همچنین، در مورد شافت یک تکه، در صورت خرابی طرف محرک یا سمت رانده شده، میبایست به طور کامل تعویض گردد.
2. حذف عدم انطباق
مدت زمان قابل توجهی طول میکشد تا بتوان شفت درایو را با شفت محرک با دقت بالا تنظیم کرد. اگر محورهای دو شفت ناهماهنگ باشند، هنگام چرخش به طور مكرر نیروی اضافی به قسمتهای اطراف وارد میشود كه باعث لرزش و صدا میشود.
علاوه بر این، حتی اگر از قطعات مشابهی برای ساخت واحدها استفاده میشود، خطاهایی مانند دقت ماشینکاری وجود دارد، بنابراین جمع آوری هر واحدی که دقت بالایی داشته باشد، بسیار دشوار است، زیرا ابعاد هر یک از آنها متفاوت است. بنابراین، باید از یک کوپلینگ برای جذب چنین خطاهای نصب استفاده شود.
کوپلینگ حتی در صورت عدم انطباق (زاویه خروج از مرکز / زاویه شیب، جابجایی محوری و غیره) بین دو شافت نقش انتقال قدرت را به صورت پویا و دقیق دارد.
3. حذف ارتعاشات به منظور حافظت از محیط اطراف
هنگام استفاده از دستگاه ممکن است لرزش و ضربه به قسمتهای اطراف آن منتقل شود. به عنوان مثال، اگر لرزش موتور و غیره در بخش رانندگی به پیچ توپی و غیره منتقل شود، دستگاه را از موقعیت تعیین شده منحرف میکند و نمیتوان از عملکرد دستگاه استفاده مناسب کرد.
همچنین، اگر دستگاهی بدون کوپلینگ از محیط بیرونی ضربه وارد کند، ممکن است ضربه مستقیماً به موتور منتقل شود و باعث آسیب به موتور شود.
کوپلینگ راه حل این مشکل است. این لرزش را به منظور حرکت طرف رانده شده با دقت بالا و یا شوک برای جلوگیری از آسیب دیدن موتورهای گران قیمت و غیره جذب میکند.
4. عدم انتقال گرمای موتور و به سمت درایو
هنگام استفاده از موتور، گرمای زیادی از آن تولید میشود. هنگامی که به سمت درایو منتقل میشود، پیچ توپی و غیره در اثر حرارت منبسط میشوند و طول تغییر می کند. در نتیجه ، دقت موقعیت تحت تأثیر قرار میگیرد و دقت مورد انتظار دستگاه محقق نخواهد شد.
اما با استفاده از کوپلینگ میتوان از انتقال حرارت موتور و ... جلوگیری کرد تا قطعات از موقعیت صحیح خود تغییر شکل داده یا تغییر مکان ندهند.