کوپلینگ یک قسمت از عناصر مکانیکی است که دو شفت را به یکدیگر متصل می کند تا ضمن جذب خطای نصب (عدم انطباق) و غیره دو شفت، قدرت را از سمت محرک به سمت رانده منتقل کند. کوپلینگ در صنعت ماشین سازی به عنوان "بخشی که دو شافت را به یکدیگر متصل می‌کند" تعبیر می‌شود، و به طور کلی "کوپلینگ" ، "کوپلینگ شفت" یا "اتصال" نامیده می‌شود.
قدرت را می‌توان با استفاده از یک کوپلینگ، حتی بین محورهای با قطر مختلف -همانطور که در شکل‌های زیر نشان داده شده است- انتقال داد.

کوپلینگ

​کارکرد کوپلینگ
   1. انتقال قدرت
دلیل اصلی استفاده از کوپلینگ اتصال شفت درایو به شافت محرک است.
ساخت دستگاه متصل به شافت یک تکه، به جای استفاده از کوپلینگ دشوار است. از نظر هزینه و دقت مشکلاتی را ایجاد می‌کند، همچنین حمل و نقل و مونتاژ نیز بسیار دشوار است. همچنین، در مورد شافت یک تکه، در صورت خرابی طرف محرک یا سمت رانده شده، می‌بایست به طور کامل تعویض گردد.

   2. حذف عدم انطباق 
مدت زمان قابل توجهی طول می‌کشد تا بتوان شفت درایو را با شفت محرک با دقت بالا تنظیم کرد. اگر محورهای دو شفت ناهماهنگ باشند، هنگام چرخش به طور مكرر نیروی اضافی به قسمت‌های اطراف وارد می‌شود كه باعث لرزش و صدا می‌شود.
علاوه بر این، حتی اگر از قطعات مشابهی برای ساخت واحدها استفاده می‌شود، خطاهایی مانند دقت ماشینکاری وجود دارد، بنابراین جمع آوری هر واحدی که دقت بالایی  داشته باشد، بسیار دشوار است، زیرا ابعاد هر یک از آنها متفاوت است. بنابراین، باید از یک کوپلینگ برای جذب چنین خطاهای نصب استفاده شود.
کوپلینگ حتی در صورت عدم انطباق (زاویه خروج از مرکز / زاویه شیب، جابجایی محوری و غیره) بین دو شافت نقش انتقال قدرت را به صورت پویا و دقیق دارد.

   3. حذف ارتعاشات به منظور حافظت از محیط اطراف
هنگام استفاده از دستگاه ممکن است لرزش و ضربه به قسمت‌های اطراف آن منتقل شود. به عنوان مثال، اگر لرزش موتور و غیره در بخش رانندگی به پیچ توپی و غیره منتقل شود، دستگاه را از موقعیت تعیین شده منحرف می‌کند و نمی‌توان از عملکرد دستگاه استفاده مناسب کرد.
همچنین، اگر دستگاهی بدون کوپلینگ از محیط بیرونی ضربه وارد کند، ممکن است ضربه مستقیماً به موتور منتقل شود و باعث آسیب به موتور شود.
کوپلینگ راه حل این مشکل است. این لرزش را به منظور حرکت طرف رانده شده با دقت بالا و یا شوک برای جلوگیری از آسیب دیدن موتورهای گران قیمت و غیره جذب می‌کند.

   4. عدم انتقال گرمای موتور و به سمت درایو
هنگام استفاده از موتور، گرمای زیادی از آن تولید می‌شود. هنگامی که به سمت درایو منتقل می‌شود، پیچ توپی و غیره در اثر حرارت منبسط می‌شوند و طول تغییر می کند. در نتیجه ، دقت موقعیت تحت تأثیر قرار می‌گیرد و دقت مورد انتظار دستگاه محقق نخواهد شد.
اما با استفاده از کوپلینگ می‌توان از انتقال حرارت موتور و ... جلوگیری کرد تا قطعات از موقعیت صحیح خود تغییر شکل داده یا تغییر مکان ندهند.

انواع کوپلینگ
به طور کلی کوپلینگ‌ها به دو دسته صلب و انعطاف‌پذیر تقسیم می‌شوند.

کوپلینگ صلب

در این نوع کوپلینگ‌ها ، دو نصفه پوسته با فشار پیچها روی محور بسته شده و گشتاور چرخشی بوسیله اصطکاک به محور منتقل می گردد. هردو محور با خار انطباقی به پوسته متصل می‌شوند ، مونتاژ این کوپلینگها آسان است ولی فقط امکان انتقال قدرت بین دو محور هم قطر را میسر می‌سازد. این نوع کوپلینگ انتقال گشتاورهای کم را امکان پذیر می‌نماید.

دسته‌بندی انواع کوپلینگ صلب:

  • کوپلینگ فلنچی (flanged coupling)

  • کوپلینگ پوسته ای یا غلافی (sleeve coupling)

  • ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​کوپلینگ موف (muff coupling)

  • کوپلینگ مخروطی (tapered coupling)

  • کوپلینگ زنجیری (chain coupling)

  • کوپلینگ دندانه ای (hirth coupling)

کوپلینگ انعطاف پذیر
   کوپلینگ‌هایی که توانایی بیشتری برای سازگار شدن با انواع انحرافات محوری، شعاعی و زاویه ای را داشته باشند کوپلینگ غیرصلب و یا انعطاف‌پذیر می‌نامند.
     دسته‌بندی انواع کوپلینگ انعطاف‌پذیر:

  • کوپلینگ فلنچی بوش دار لاستیکی (bush pin type flange coupling)

  • کوپلینگ دنده ای (gear coupling)

  • کوپلینگ دیسکی (disc coupling)

  • کوپلینگ رشته ای (grid coupling)

  • کوپلینگ الاستومری (elastomeric coupling)

  • کوپلینگ میله ای (beam coupling)

  • کوپلینگ حلزونی (bellows coupling)

  • کوپلینگ آرواره ای (jaw coupling)

  • کوپلینگ اشمیت (Schmidt couplings)

  • کوپلینگ جیسلینگر (geislinger coupling)

  • کوپلینگ رگ (rag coupling)​​​​​​​

  • کوپلینگ یونیورسال (universal coupling)

  • کوپلینگ دیافراگمی

سبد خرید